Meghódítja-e az okostelefon az online vásárlást?
2013. 12. 03.
Magyarországon is megjelentek azok a fogyasztók, akik már csak kizárólag mobiltelefonjukat használják online vásárlásra, igaz, arányuk még alacsony (2%) ez azonban a közeljövőben várhatóan fokozatosan növekedni fog, köszönhetően a sokrétű felhasználási lehetőséget és felhasználói élményt nyújtó okostelefonok térnyerésének. A többség (70%) inkább a számítógépet részesíti előnyben az elektronikus vásárlás során, egyre többen vannak azok, akik egyenlő arányban ötvözik a két eszköz használatát (7%). Az eNET – Telekom „Jelentés az internetgazdaságról” kutatássorozatának aktuális anyaga az online vásárlás és a mobiltelefon használatának kapcsolatával foglalkozik.
Az okostelefon az online vásárlás új eszköze
A 18 év feletti rendszeresen internetezők 47%-a már rendelkezik okostelefonnal, ez az arány pedig az elkövetkező időszakban a nemzetközi trendeknek megfelelően tovább fog emelkedni Magyarországon is. Az okostelefonok teremtette lehetőségek a mobiltelefonon lebonyolított online vásárlást is közelebb hozták a felhasználókhoz, így tehát a kérdés nem az, hogy a jövőben vajon nőni fog-e az interneten mobiltelefonnal vásárlók aránya, hanem sokkal inkább az, hogy az online vásárlásnak milyen módját választják majd a felhasználók, melyiket fogják sokkal inkább magukénak érezni? Ebből a szempontból is fontos, hogy az internetes kereskedők hogyan reagálnak az okostelefonok térhódítására. A webáruházak okostelefonos használatra való felkészítésének egyik módja a saját webáruházi alkalmazás fejlesztése, a másik út pedig a mobiltelefonra optimalizált weboldal biztosítása.
Online vásárlás: mobiltelefonon vagy számítógépen?
Az eNET 2013. szeptemberi kutatása alapján már itthon is megjelentek az online vásárlásra a számítógépet elhagyva kizárólag a mobiltelefonjukat használó fogyasztók (2%). A „csak mobilon” fogyasztói körhöz képest magasabb, mintegy 70% azok aránya, akik szívesebben vásárolnak online a számítógépükön. A két felhasználói csoport abban megegyezik, hogy inkább csak az egyik eszközt választják online vásárlásra. Köztük helyezhetőek el azok, akik számítógépen és mobiltelefonon is ugyanolyan intenzitással vásárolnak az interneten (7%). A fennmaradó 21% egyik eszközt sem használja az online vásárlásra, ami azt jelenti, hogy ők valószínűleg egyáltalán nem tartoznak az internetes vásárlók közé.
Egy hagyományos mobiltelefonhoz képest az okostelefonok merőben eltérő felhasználói élményt nyújtanak és ennek megfelelően a felhasználók szokásai is változnak. A könnyebb navigálás révén az online vásárlás is teljesen más dimenzióba kerül. A csak az egyik eszközön online vásárlókat tekintve nincs jelentős különbség a mobiltelefont és az okostelefont használók között, azonban a másik két csoport esetében már jelentősebb mértékű eltérést láthatunk. Az internetes vásárláshoz a mobiltelefonjukat és a számítógépüket egyaránt használók aránya az okostelefonosok között magasabb, eléri a 12%-ot. Alacsonyabb viszont azok hányada, akik egyik eszközt sem használják (14%). A különbség hátterében valószínűleg az áll, hogy egy hagyományos mobiltelefonhoz képest az okostelefon jobban illeszkedik az online vásárlási folyamathoz, így a számítógép mellett a mobiltelefon is nagyobb szerepet kap.
Az online vásárlásra inkább számítógépet (70%) vagy a mobiltelefont is használók (7%) tábora nem csak méreteiben különbözik egymástól, hanem demográfiai jellemzők mentén is. A számítógépen és mobiltelefonon is vásárlók mindössze 25%-a 40 év feletti. Ezzel szemben az online vásárlást inkább számítógépen végzők között a 40 év feletti korosztály aránya magasabb, eléri a 44%-ot.
Parkolójegy, autópálya-matrica és lottó
Az eNET szeptemberi online felmérésében azt is vizsgálta, hogy mit szoktak az emberek mobiltelefonnal vásárolni. Az eredmények azt mutatják, hogy az ilyen termékek köre meglehetősen szűk, 65% a kérdésben felsorolt termékek közül egyiket sem választotta. Csupán a parkolójegy, autópálya-matrica és lottó vagy egyéb szerencsejáték esetében született 10% feletti eredmény. A legtöbben (15%-15%) parkolójegyet és autópálya-matricát vesznek, majd pedig lottó vagy egyéb szerencsejáték szelvényt (11%). A kérdésben felsorolt többi termékre, mint például a bónusz-kuponra, menetjegyre, belépőjegyre 10% alatti igen válasz érkezett.
A mobiltelefonnal parkolójegyet és autópálya-matricát vásárlók köre nem meglepő módon nagyon hasonló képet mutat. Mindkettőnél a férfi, 30-39 éves korosztályú és felsőfokú végzettséggel rendelkező, közép-magyarországi lakosok vannak többségben. A mobiltelefonnal lottót vagy egyéb szerencsejáték sorsjegyet vásárlók körében szintén magas a férfiak és a közép-magyarországi lakosok aránya, de itt már többségben vannak a 18-29 éves korosztályba tartozók, valamint a középiskolai érettségivel rendelkezők.
Mobiltelefonos vásárlás előtt a jövő?
Habár a mobiltelefonnal történő vásárlás a teljes hazai internetes kiskereskedelmi forgalomnak csak egy keskeny szeletét jelenti, a mobiltelefonok és főleg az okostelefonok térnyerése a sokszínű felhasználási lehetőségekkel mindenképpen ennek növekedését segíti elő. Ahogy az okostelefonok nyújtotta lehetőségek minél inkább részesévé válnak a mindennapi mobiltelefon-használatnak, úgy lesz egyre nagyobb szerepük a mobiltelefonos online vásárlásoknak is. A „csak mobilon” trend megjelenése a hazai fogyasztók egy részének már megváltoztatta a korábbi online vásárlási szokásait. A jelenség továbbgyűrűzéseként újabb és újabb fogyasztók csábulhatnak el az egyre aktívabb mobilhasználat felé, mely útnak a végén a kizárólagos mobiltelefon használat áll.
eNET – Telekom