Aki lemarad, kimarad?

Ismerd meg az automatizálás világát RPA szakértő kollégánk, Salamon Sándor „szemén keresztül”

2022. 10. 26.

Sándor a nyár folyamán érkezett cégünkhöz, mint a Robotizált Folyamatautomatizációs (RPA) csoport vezetője. Egy laikus számára a technológia fejlődése jelenthet kihívást, kitűnő lehetőséget vagy éppen veszélyforrást. Mi arra voltunk kíváncsiak, hogy milyen lehetőségeket rejt magában ez a rohamosan fejlődő szolgáltatás, és miért érdemes foglalkozni vele vállalati szinten? Mindemellett Sándort személyes motivációiról, szakmai és csoportvezetői kihívásokról is kérdeztük.

Mesélj a kezdetekről: hogyan kerültél az eNET-hez?

Amikor az eNET álláslehetőséget kínált, szakmai kihívást és lehetőséget láttam a változásban, így azonnal felkeltette az érdeklődésemet a csoportvezetői pozíció. Mivel a kezdetektől fogva megvolt az összhang mind Hajas Zoltánnal, az Értékesítést támogató üzletág vezetőjével, mind pedig a tulajdonos-partnerekkel, így a kihívás jellege és a cégnél szerzett pozitív impulzusok hatására úgy döntöttem, csatlakozom a céghez.

Korábban mivel foglalkoztál?

IT üzleti megoldások értékesítésével foglalkoztam, valamint azok leszállításáért voltam felelős. Ám szerettem volna a sales-es irányból elmozdulni, helyette IT-megoldások keresésére fókuszálni.

Említetted, hogy az IT szektorból érkezel: de pontosabban hogyan is kerültél kapcsolatba az RPA-val és miért izgalmas számodra ez a terület?

 

Egy korábbi munkahelyemen ismerkedtem meg vele, ott mélyült el a tudásom ezen a területen. Azért olyan érdekes számomra, mert egy nagyon gyorsan fejlődő, minden tekintetben izgalmas terep ez. A technológia segítségével megismerhetővé válnak a vállalkozások belső folyamatai és hatékonyabbá tehető működésük. Mindig változatos, sosem monoton, hiszen különböző iparágakba nyerünk betekintést a munkánk során. Valamint sikerélmény is hamar szerezhető: két-három hónapos miniprojektek esetén a gyors, látványos eredmény elégedettséggel tölt el. Egyes hosszabb távú projektek persze évekig is eltarthatnak, ezek más jellegű kihívásokat rejtenek.

 

Itthon is egyre többen foglalkoznak RPA-val, az eNET-nél pedig egy külön csapat is létrejött az Értékesítést támogató üzletágon belül. Mik a benyomásaid az eNET-nél és hogyan kapcsolódik az RPA a cég tevékenységéhez?

Az eNET Internetkutató és Tanácsadó Kft. tulajdonos-partnerei azonnal bizalmat szavaztak nekünk, és támogatnak minket minden téren, ez a csoportunk szempontjából nagyon meghatározó és motiváló. Valamint az eNET kiváló szakemberi gárdával rendelkezik, és az egész cég támogatóan áll ahhoz, hogy ezt a szolgáltatást sikerre vigyük.

A cég tevékenysége a digitalizáció köré összpontosul, küldetése pedig, hogy a vállalatok digitális transzformációját elősegítse: az RPA megoldás ehhez nyújt közvetlen segítséget. Az RPA csapat cégen belüli felépítését az a felismerés indukálta, hogy ügyfeleink oldaláról − akik számára biztosítjuk szolgáltatásaink valamelyikét −, jelentős igény mutatkozik egyes folyamatok hatékonyságának javítására, ehhez pedig kiváló eszközt nyújt az RPA.

 

Mesélnél kicsit a közös munkáról és arról, milyen feladatokért felelsz csoportvezetőként?

 

Csapatunk több, egymástól különböző karakterből tevődik össze, ám ez a legnagyobb előnyünk: egymást kiegészítve egy egészet alkotunk. Fontos is, hogy meglegyen az összhang közöttünk, mert a projekteken teljes erőbedobással, valóban közösen dolgozunk. Úgy gondolom, mindenki jól érzi magát a saját pozíciójában, ami azért is fontos számomra, mert ha nem kényszerként, hanem élvezettel végezzük a munkánkat, az mindenkinek a javára válik.

 

Az én feladatom az, hogy a csoport átlássa a teljes folyamatot a feladat beérkezésétől, az igénytől kezdve, a leszállításig. Csoportvezetőként fontosnak tartom, hogy aktív szerepet vállaljak magam is a folyamatokban: a projektek részfeladatait átlátva sikeresen tudom a teljes csapatot koordinálni azon túl, hogy én felelek az időmenedzsmentért és az eredményes munkáért.

 

Mi a legnagyobb kihívás számodra ebben a pozícióban?

 

Számos szerepkörben kell egyszerre helytállnom, talán ez a legnagyobb kihívás. A legfontosabbnak a csapatdinamika helyes felismerését és kialakítását tartom, így igyekszem figyelembe venni a személyes motivációkat és azt, hogy ki milyen feladatban hatékony, melyek a legtesthezállóbbak a csapat tagjai számára. Továbbá az én felelősségem megfelelően informálni őket a feladatokról.

 

Mivel korábban sem egyedül dolgoztam, így pontosan tudom, hogy a különböző szemléletű emberek összhangjának megteremtése elengedhetetlen feltétele minden sikeres projektnek.

 

Mi a feltétele a sikeres automatizációnak?

Alapkövei a sztenderd folyamatok és az, hogy digitális adatokkal tudjunk dolgozni. A robot persze hozzáigazítható a későbbiekben új feltételekhez, igényekhez, mivel könnyen skálázható, ezért ennek nincsen akadálya. Ám hetente vagy havonta ezt nem érdemes megtenni, mert ellene megy az automatizációs folyamatnak.

Mi a UiPath robotszoftverét használjuk, mivel piacvezető megoldásként a legkomplexebb eszközpalettával rendelkezik és az automatizáció bevezetésének minden szakaszában − a folyamatfelméréstől, a fejlesztésen keresztül az implementálásig − segítséget nyújt a munkánkban.

 

Röviden összefoglalnád, miért fontos ezzel a területtel foglalkozni vállalati szinten és milyen előnyöket biztosít azok számára, akik alkalmazni szeretnék ezt a megoldást?

 

Az egyik legkiemelkedőbb dolog, hogy aki igénybe veszi ezt a szolgáltatást, cégének működését egy egészen új szemszögből ismerheti meg: a meglévő állapotot vizsgálva kideríthető, hogyan optimalizálhatóak hatékonyabban egyes folyamatok.

 

A felmérési fázisra azért fektetünk különösen nagy hangsúlyt, mert csak azok a folyamatok automatizálhatóak sikeresen, amik sztenderdek és nem változnak gyakran. Ebben a fázisban a cégműködés egyes területeiről akár az is kiderülhet, hogy nem a legoptimálisabban működik. A mi feladatunk, hogy folyamatfejlesztés keretében ezekre is kínáljunk megoldási javaslatot. Az első lépés tehát a felmérés, majd az optimalizálás, ezt követi a dokumentálás és a javaslatkészítés, ezeket a lépéseket követően kerülhet sor a fejlesztésre és a robotok implementálására.

 

Az említett megoldási javaslatok többnyire mire vonatkoznak?

 

Arra, hogy jelenleg mely folyamatok helyettesíthetőek hatékonyan szoftverrobottal. De akár arra is, hogy hol tudunk optimalizálni a jelenlegi működésen, mely folyamatokkal érdemes kezdeni az automatizációt, és a beruházás mikor térül meg a cég számára.

 

Az RPA szolgáltatásra tekinthetünk egy olyan megoldásként, ami által hatékonyabbá válnak a munkafolyamatok és tevékenységek. A sok előny mellett azonban néhány korlátot is kiemelnél?

 

A legnagyobb korlát az lehet, ha cégen belül nincsen kellő nyitottság, fejlődésvágy. A legnehezebb feladat elfogadni azt, hogy a cég működése nem teljesen ideális. Hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy a saját házunk táján minden flottul megy, azonban egy külső szem megláthat olyan lehetőségeket, amelyekre korábban nem gondoltunk. Itt érdemes egy tanácsadó céget bevonni, aki egészen más perspektívából tekint a működésre.

 

A szoftverrobot képességeit limitálja az, hogy a folyamatoknak sztenderdeknek kell lennie. Ezért fektetünk különösen nagy hangsúlyt arra, hogy nulladik mérföldkőként minden folyamat − üzleti-, pénzügyi- és fejlesztési oldalról is − pontosítva legyen, mert ha olyat automatizálnánk, ami nem szabványosított, az nem lesz hatékony.

 

Fontos az is, hogy ne féljünk az új technológiától sem! Különösen a magyar piacon, a szoftverrobot fogalmához negatív képzetek társulnak. Ám fontos tudni, hogy esetünkben a robot nem létezik fizikálisan. Inkább egy olyan digitális munkaerőt kell elképzelni, akivel ugyan kávézni nem lehet, de azokat a fárasztó feladatokat, amiket mi nem szívesen végeznénk el – például adminisztráció –, átvállalja, és képes minden olyan műveletet elvégezni, amely a felhasználói interfészen, vagy a háttérfolyamatokban zajlik. Annak érdekében pedig, hogy könnyebb legyen megszokni a robotok jelenlétét a cég életében, el is nevezhetjük őket.

 

Gyakran felmerül még az, hogy nem biztonságos a használatuk, ám a robot kódját csak egyetlen személy ismeri: az, aki betáplálta, tehát ha bármi történik, megvan a felelős is. Az ellenőrizhetőség kérdése is jelentős szempont lehet még: a robot naplózza a tevékenységét, ezáltal visszakereshetővé válik minden elvégzett feladata.

 

Szoftverrobotok használatával már egyes emberi munkafolyamatok is kiválthatóak. Mit gondolsz, ez nem eredményez majd jelentős változást a munkaerőpiacon, vagy el kell fogadni, hogy ez a jövő? Ugyan a felszabadult munkaerő valóban átcsoportosítható magasabb értéket teremtő feladatokra, de nagy eséllyel számos dolgozó elveszíti munkáját ennek következtében.

 

Erre a kérdésre többféle válasz adható. Én úgy szeretek fogalmazni, hogy ez a szolgáltatás az emberi munkaerő kiegészítése, nem pedig annak helyettesítése. Főképp azért, mert nem humán erőforrást vált ki feltétlenül, hanem inkább csak azokat a folyamatokat helyettesíti, amikben ’úgymond’ nincs érték, monoton és nem is élvezetes. Azzal a UiPath-szlogennel élnék, hogy: „I hate it, automate it.

 

Egy cégvezető számára jelentős szempont az, hogy lehetséges munkaerőt, ezáltal költséget megtakarítani szoftverrobot alkalmazásával. Illetve fontos kiemelni, hogy a robot mindig a vállalatnál marad majd, nem kínálnak neki más helyen jobb álláslehetőséget.

 

Az pedig, hogy a dolgozók félnek a modernizációtól, valahol jogos, mert a statikus, folyamatosan ismétlődő munkafolyamatok valóban helyettesíthetővé válnak. Azonban az új technológia sikeres alkalmazásával ők értékteremtőbb, kreatívabb feladatokra összpontosíthatnak.

 

Szerinted miben rejlik az RPA eredményessége, élre törése a hazai és nemzetközi piacokon?

 

A siker többtényezős: a COVID-19 tovább segítette a digitalizáció térhódítását, különösen Magyarországon nagy löketet adott. Az RPA elsődlegesen a banki- és pénzügyi szektorhoz kapcsolódik – innen indul a története is -, mert itt sok manuális feladatot kell ellátni.

 

Jelenleg mely területeken hódít teret sikeresen az RPA? Lehetséges, hogy a közeljövőben az élet számos további területén is alkalmazunk majd robotizált folyamatautomatizációkat?

 

A bankszektor jár a leginkább élen a telekommunikáció mellett. Itt folyamatosan azon dolgoznak, hogy a legújabb technológiákat minél hamarabb megismerjék, teszteljék, bevezessék. Azonban, ha a cégek nem használják ezeket az innovációkat, lemaradnak azokkal szemben, akik viszont igen, és előbb-utóbb kiesnek a versenyből.

 

De számos más területen is van jelentősége az új technológiának: kontrolling folyamatok esetén, kimenő számlák automatizálásakor, vagy webshopok fejlesztésénél, rendszerek kiegészítésénél. Használata minden szektorban átláthatóbb működést, tervezhetőbb erőforrásokat eredményez.

 

Hogy látod, külföldön előrébb tart az RPA gyakorlati alkalmazása? Melyik ország jár az élen?

Amerika kiemelkedik ilyen szempontból. Az USA-ban a bankkártya is hamarabb jelent meg, míg itthon jellemzően kivárunk, mert idegenkedünk az újtól. De az RPA technológiáját már mi is jól ismerjük, látjuk a lehetőségeit és tudjuk, hogy mit lehet kihozni belőle. Egyre több igény mutatkozik a használatára, és növekszik azoknak a száma is, akik meg tudják fizetni ezt a szolgáltatást – a technológia a fejlődéssel megfizethetőbbé vált.

 

Ez egy olyan szolgáltatás, ami viszonylag rövid időn belül megtérül?

 

A megtérülés ideje több tényezőtől függ, ennek meghatározásában fontos a folyamat komplexitása, a résztvevő rendszerek száma, illetve a folyamatfelmérés, fejlesztés, tesztelés és implementálás időtartama is. Ezek a kritériumok nagyban meghatározzák azt, hogy mikor jön vissza a befektetett összeg. Összességében azonban azt lehet mondani, hogy egy teljesen új rendszer lefejlesztéséhez és integrációjához képest jóval olcsóbb és gyorsabban megtérül az RPA bevezetése.

 

Ügyfélvélemény javítására hogyan alkalmazható az RPA a gyakorlatban?

 

Az ügyfélszolgálati élmény javítását szoktuk a leggyakrabban említeni ebben az esetben, de több területre is kiterjeszthető. Gyakran előfordul online rendeléskor, hogy hibás terméket kap a vásárló. Ha ezt szeretné jelezni a cégnek, de az ügyfélszolgálat nem tudja kezelni a panaszt, mert leterhelt és nincsen rá kapacitása, az elégedetlenséget eredményez.

 

Azonban egy szoftverrobot – lehet akár okos chatbot is – ezt a feladatot át tudja vállalni, mert valóban megérti a problémánkat. A megfelelő minőségű ügyintézés elégedettséget eredményez az ügyfél részéről is, aki ezáltal elkötelezetté válik a vállalat irányába. A bizalma is nő, mert hamar reagáltak a felmerülő problémára és pozitív élményt szerez, ezáltal később is potenciális vásárló lesz. Azonban a szoftverrobot alkalmazásával már az a hibafaktor is orvosolható, hogy hibás terméket küldjenek a megrendelőnek.

 

Szerinted mi az RPA szolgáltatás értéke?

 

Az, hogy minden szektorban más-más módon tud (m)értéket teremteni. Az egészségügyben nem az időmegtakarítás a prioritás, hanem a hibaszámok csökkentése. Egy gazdasági piacon tevékenykedő cég számára a költségmegtakarítás lesz elsődleges, míg egy szállító cégnek az idő az érték.

 

Továbbá van egy másik fontos tényező is a takarékossági lehetőségeken túl: az RPA flexibilis, rugalmasan kezelhető, skálázható szolgáltatás. Ezáltal az erőforrások sikeresen optimalizálhatóak.

 


Tudj meg még többet az eNET Internetkutató és Tanácsadó Kft. RPA szolgáltatásáról és annak lehetőségeiről ide kattintva!

Az interjút készítette: Vass Dorka