Zöld közlekedés

Hidrogén üzemanyagcellás autóbuszok?! És mi az a Zöld Busz Program?

2022. 06. 07.

 

A közlekedés zöldítése nemcsak a kibocsátáscsökkentő célok és a klímaváltozás mérséklése miatt kiemelt fontosságú, hanem hozzájárul a tiszta levegőhöz és ezáltal az egészségesebb környezethez. A közlekedés megújuló alapra helyezése érdekében jött létre Magyarországon a Zöld Busz Program, amelynek célja a közösségi közlekedés elavult, szennyező autóbusz-állományának cseréje, a hazai buszgyártás ösztönzése és az utazási szolgáltatások minőségének javítása.

 

A közlekedéshez kapcsolódó CO2-kibocsátások

 

A közlekedés felel az Európai Unió teljes energiafogyasztásának egyharmadáért, ezzel a teljes üvegházhatású-gáz kibocsátás egynegyedéért. A közlekedési szektor kibocsátását az elmúlt évtizedekben a villamosenergia-termelés és az ipar ÜHG-kibocsátásával ellentétben nem sikerült csökkenteni, ezért komoly kihívást jelent az éghajlatvédelmi célok megvalósításában. A közlekedésből származó teljes kibocsátás 70%-a közúti közlekedésnek (autók, autóbuszok, teherautók) köszönhető. A közlekedés ezen felül jelentős forrása a lég- és zajszennyezésnek is. A kibocsátáscsökkentő célok és a tiszta, zöld közlekedés elérésének érdekében különös figyelmet kell fordítani a kibocsátásmentes, zöld közlekedési eszközök elterjedésére.

 

1. ábra: Különböző szektorokhoz kapcsolódó CO2-kibocsátások 1990 és 2019 között Európában

 

Magyarország Nemzeti Energia- és Klímaterve a közlekedés terén legalább 14%-os megújuló arányt tűzött ki 2030-ig. Továbbá kiemelt fontosságú a közösségi közlekedés fejlesztése és kihasználtságának növelése. A közlekedési szektor felel Magyarország összes károsanyagkibocsátásának közel egy ötödéért, amelynek döntő többsége a közúti közlekedéshez köthető. Ezért a célok eléréséhez elengedhetetlen a régi, környezetszennyező autóbuszok kiváltása alacsony kibocsátású (pl. CNG) vagy kibocsátásmentes, elektromos vagy hidrogén hajtásláncú járművekre. Ennek érdekében hozták létre a Zöld Busz Programot, amelyet 2021. szeptember 1-től a HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség koordinál.

 

Zöld Busz Projekt

 

A kibocsátásmentes, zöld autóbuszok felé tett első lépés, a Zöld Busz Demonstrációs Mintaprojekt volt, amelynek keretében több vidéki nagyvárosban közlekedett elektromos autóbusz demonstrációs céllal, hogy a közlekedtetők, illetve az utazóközönség is megismerkedjenek az elektromos autóbuszokkal, tapasztalatot szerezzenek annak működéséről. Ebben a projektben végül összesen 14 város (Debrecen, Békéscsaba, Nyíregyháza, Székesfehérvár, Zalaegerszeg, Esztergom, Kecskemét, Kaposvár, Szolnok, Sopron, Pápa, Dunakeszi, Veszprém, Mosonmagyaróvár) vett részt és a tesztfutások alatt több autóbuszgyártó (pl. BYD, MAN, Mercedes, Ikarus) elektromos típusú járművéről is értékes tapasztalatok születtek.

 

2. ábra: Zöld Busz Demonstrációs Mintaprojektben tesztelt Mercedes eCitaro elektromos autóbusz Zalaegerszegen

 

A Zöld Busz Program első pályázati felhívása elektromos meghajtású személyszállítási járművek (elektromos buszok és trolibuszok) beszerzésére és a kapcsolódó töltőinfrastruktúra kiépítésére szólt. A pályázat 2021. május 31-én zárult le és összesen 123 db elektromos autóbusz, illetve 4 db önjáró trolibusz beszerzésére nyertek forrást a pályázók. Ennek köszönhetően modern, kibocsátásmentes elektromos buszok közlekednek majd Egerben, Győrben, Miskolcon, Pécsen, Szegeden, Székesfehérváron, Szolnokon, Veszprémben, Zalaegerszegen és a dél-budapesti agglomerációban.

 

A következő felhívásra 2022. május 5. és szeptember 30. között lehet pályázatot beadni. A program célja továbbra is a korszerűtlen, magas-károsanyagkibocsátású autóbuszok lecserélése elektromos autóbuszokra. A pályázaton 25 000 főnél népesebb városok és Budapest legfeljebb 100 km-es vonzáskörzetébe tartozó önkormányzatok vagy személyszállítási közszolgáltatók indulhatnak.

 

Hidrogén üzemanyagcellás közlekedés

 

A HUMDA szervezésében 2022. február 11. és 2022. március 07. között zajlott egy demonstrációs projekt, amelynek keretében egy hidrogén üzemanyagcellás autóbusz közlekedett Budapest és Vecsés között. A hidrogén meghajtású közlekedés új technológiát jelent hazánkban.

 

A hidrogén üzemanyagcellás autóbuszok olyan hibrid meghajtású elektromos járművek, amelyek hidrogén üzemanyagcellát és akkumulátort/kondenzátort is tartalmaznak. Az üzemanyagcellában egy elektrokémiai reakció eredményeképpen villamosenergia, melléktermékként pedig víz és hő keletkezik, tehát helyben nem történik károsanyag-kibocsátás. Olyan esetekben, ahol az alacsonyabb hatótáv és a lassú feltöltési idő hátrányt jelent, ott a hidrogén üzemanyagcellának van esélye kiváltania a dízel meghajtást. Hidrogén üzemanyagcellás autóbuszok már a 2010-es évek óta közlekednek nyugat-európai nagyvárosokban különböző pilot projekteknek köszönhetően, és a következő években várhatóan felgyorsul a technológia fejlődése és terjedése, amely nem az akkumulátoros megoldások helyett, hanem mellett fog elterjedni.

 

 

Képek forrása:

(1) Villanyautósok.hu

(2) Statista

(3) HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség

 

Szerző: Kovács Orsolya, az eNET energetikai tanácsadója