SESAR – Egységes európai uniós égbolt

Újgenerációs légiforgalomirányítási rendszer a digitális európai uniós égboltért

2023. 01. 09.

Egy Európai Uniós törekvés, amelynek célja, hogy 4 órán belül – ajtótól ajtóig (D2D: Door to Door) – bárhová el lehessen jutni az EU területén belül: ez az egységes európai égbolt kezdeményezés. Létrejöttével a légi közlekedés környezetbarátabbá és hatékonyabbá tehető, valamint az utazással töltött idő is jelentősen redukálódik.

 

Ám a fentiek megvalósítása számos szakmai kihívást rejt magában: logisztikai és informatikai kérdések megoldását, már meglévő eszközök modernizálását, új típusú személyszállító eszközök igénybevételét és alkalmazását egyaránt igényli. A projekt folyamatos fejlesztéseken és különböző munkaprogramokon keresztül valósul meg, komplexitásából eredően pedig teljeskörű működése 2050-55-re datálható.

 

Az előző cikkekben említett UTM rendszer és eATM összeköttetése mellett új sztenderek várhatók azonosítási, helymeghatározási és kommunikációs területen. A légi közlekedés legnagyobb kihívása az autonóm eVTOL (helyből fel- és leszálló, személyszállításra is alkalmas elektromos autonóm légi jármű) eszköz általi személyszállítás bevezetése lehet. Ezen tevékenységet – annak minden új kihívásával – össze kell hangolni a már meglévő infrastruktúrával, továbbá minden újonnan megjelenő, autonóm pilóta nélküli eszközzel.

 

Koncepcionális szinten már létező fogalom az UAM (Urban Air Mobility), amelynek részeként megvalósulhat az eVTOL-val történő városi légi helyváltoztatás.

 

A SESAR Joint Undertaking égisze alatt kialakuló Digital European Sky fő feladata a digitalizálás és repülés automatizálása, méghozzá a kapacitás skálázhatósága érdekében. Ennek első lépése a U-Space létrehozása, amely jelenleg négy különböző szolgáltatáscsomagot tartalmaz (U1, U2, U3, és U4). Az U1-U3 meghatározása, jelenlegi alábontása pedig 31 fejlesztendő kompetenciát, technológiai csoportot tartalmaz, amivel meghatározható, valamint definiálható a rendszer, illetve annak készültségi foka. Ilyen főbb pontok például a dinamikus légtérkezelésnek a kérdése, időjárási szolgáltatások biztosítása, valós idejű drón pozíciók megjelenítése. Az U4 esetében még nagyobb változások, kiegészítések várhatók, valamint az U1-U3 is módosulhat technológiai pontokkal.

 

A szolgáltatásokat az EU, EASA és a tagállamok különböző finanszírozási keretekben változatos ötletek alapján fejlesztik azért, hogy a későbbi közös szabvány a legjobb, leghatékonyabb légi közlekedési innováció lehessen.

 

A technológiával kapcsolatos elvárásokat és a tagállamok előrehaladását az alábbi oldalon lehet nyomon követni. Ezen pontokat és változásokat azért érdemes figyelemmel kísérni, mert a jövő légi közlekedésének alapjait határozzák meg.

A cikk szerzője: Holló Benjamin, eNET Internetkutató és Tanácsadó Kft. UAS/UTM szakértő kollégája