Vállalati internethasználat
2004. 06. 01.
A GKIeNET és a T-Mobile Magyarország Rt. – a Sun Microsystems Magyarország Kft.-val együttműködve – negyedévente felméri a vállalati internethasználati szokásokat, a hazai elektronikus gazdaság fejlődését.
Jelen összefoglalónkban a vállalati szektor internet-gazdasággal összefüggő jellemzőit mutatjuk be.
A FELMÉRÉS EREDMÉNYEI
A magyarországi legalább 5 alkalmazottal rendelkező vállalatok körében az internetpenetráció a 2003 júniusi 72%-ról 2004 márciusára 77%-ra nőtt. A nagyvállalati szegmensben a teljes telítettség (99%) miatt változás nem történt, a növekedés a kis- és középvállalatok körében volt tapasztalható. A mikro-vállalkozások közül az 5-9 alkalmazottal rendelkező cégek körében 5 százalékpontos növekedéssel 72%-ra nőtt az internet-csatlakozással rendelkezők aránya. A kisvállalatoknál a 10-19 fős cégeknél 77%-ra emelkedett a penetráció, míg a 20-49 alkalmazottal rendelkező cégek 84%-a használja az internetet. A középvállalati körben az 50 és 250 fős cégek 90%-a kapcsolódik a világhálóra, amely az elmúlt bő egy év folyamán nem változott.
Az internetkapcsolattal rendelkező vállalatok körében a szélessávú kapcsolatok előretörése volt megfigyelhető az elmúlt időszakokban. Analóg modemes csatlakozással már csak a vizsgált vállalatok negyede rendelkezik, de az ISDN szerepe még meghatározó, az internet-kapcsolattal rendelkező cégek 37%-a használja ezt az internet-elérési módot.
Ugyanilyen arányban (37%) használják viszont a DSL szolgáltatásokat is a vállalatok, amely növekedése a leggyorsabb volt az elmúlt időben. Bérelt vonallal az Internet-kapcsolattal rendelkezők 7%-a, kábel TV-s kapcsolattal 6%-a rendelkezett 2004 első negyedévében.
Műholdas, mikrohullámú hozzáférés a vizsgált cégek 4%-ánál volt, míg mobiltelefonon keresztül (is) a cégek 2%-ánál kapcsolódtak az internetre.
2003 folyamán az 5 fő feletti internet-csatlakozással rendelkező cégek 16%-a (az összes cég 12%-a) értékesített terméket, vagy szolgáltatást az interneten keresztül. Az átlagtól inkább a nagyvállalatok maradtak el, akik közül 9% válaszolt úgy, hogy 2003 folyamán értékesített online módon.
Interneten keresztül nagyobb arányban vásároltak a cégek az elmúlt évben, mint értékesítettek. Átlagosan az 5 fő feletti internet-kapcsolattal rendelkező cégek 20%-a (az összes cég 15%-a) vásárolt interneten keresztül 2003-ban. Ebben a tekintetben a nagyvállalatok aktívabbak voltak, mint az átlag: a 250 főnél többet alkalmazók 26%-a szerzett be terméket vagy szolgáltatást a világhálón keresztül.
A KUTATÁSRÓL
A felmérés 2004 márciusában zajlott le a telefonos interjúk formájában 1000 cég reprezentatív megkérdezésével. A felmérés célcsoportja a legalább 5 alkalmazottat foglalkoztató vállalkozások voltak. A felmérés kiterjedt egész Magyarországra és érintette az összes gazdasági szektort.
GKIeNET