Továbbra is dinamikusan emelkedik az internetbanki ügyfelek száma
2005. 11. 01.
A GKIeNET és a T-Mobile Távközlési Rt. – a Sun Microsystems Kft.-val együttműködve – negyedévente felméri a vállalati internethasználati szokásokat, a hazai elektronikus gazdaság fejlődését. Jelen összefoglalónkban a pénzügyi szektor internet-gazdasággal összefüggő jellemzőit mutatjuk be.
I. Összefoglaló
2005 második negyedévében a GKIeNET – T-Mobile e-Pénzügyi Index értéke, amely a pénzügyi szektor internettel kapcsolatos várakozásait méri, 10,1 volt a -100 és a +100-as skálán, ami az ebben a szektorban megszokott enyhe optimizmust tükrözi.
2005. június 30-án 604 ezer lakossági és 96 ezer vállalati ügyfél rendelkezett internetbanki szolgáltatások igénybevételére vonatkozó szerződéssel a hazai hitelintézeteknél.
A lakossági internetbanking ügyfelek száma az elmúlt egy évben 53%-kal, míg a vállalati internetbanking ügyfeleké 58%-kal emelkedett.
A tranzakciók közül továbbra is az átutalások online aránya növekedhet a legnagyobb mértékben.
II. A felmérés eredményei
2005 második negyedévében a pénzügyi szolgáltatók internet-használati indexe, a GKIeNET – T-Mobile e-Pénzügyi Index, mely a bankok és a biztosítótársaságok internettel kapcsolatos várakozásait tükrözi, tovább csökkent és a 10,1-es értéket vette fel. Az előző negyedévvel szembeni csökkenés a biztosítók szinte minden területen tapasztalható visszafogottabb véleményének tudható be, míg a bankok általában optimistábban nyilatkoznak. Mindez meglepő annak fényében, hogy október-november folyamán élénkül az online biztosítási piac (kötelező biztosítások piaca), s ezen a területen – részben a jelentős árengedmények, részben a standard termékek miatt – igen sikeresek az online tranzakciók.
GKIeNET – T-Mobile e-pénzügyi index
Forrás: GKIeNET – T-Mobile Magyarország Rt. – SUN Microsystems Kft.
Internetes banki ügyfelek
2005. június 30-án az internetes folyószámla-szolgáltatásokkal rendelkező hitelintézetek 604 ezer internetbanki szolgáltatásokra szerződött lakossági ügyféllel rendelkeztek, ami 11%-kal több mint 3 hónappal, és 53%-kal magasabb, mint egy évvel korábban. Az év végéig várhatóan 700 ezerre nő a lakossági ügyfelek száma.
Az internetbanki szolgáltatásokra szerződött vállalkozások száma ugyanebben az időpontban 96 ezer volt, ami 10%-os, illetve 58%-os növekedést takar a megelőző 3, illetve 12 hónap során. Becslésünk szerint év végére 105 ezret meghaladó számú vállalat bankol majd interneten keresztül is.
Internetbanki lakossági ügyfelek száma
Forrás: GKIeNET Kft. – T-Mobile Magyarország Rt. – SUN Microsystems Kft.
Internetes szolgáltatások
A bankok várakozásai alapján az internetes bankszolgáltatások közül továbbra is az internetes átutalások aránya növekszik majd a legnagyobb mértékben mind a lakossági, mind a vállalati ügyfelek között. A második, illetve harmadik helyre a számlainformációk lekérdezése, illetve a mobilegyenleg feltöltése került. A részvények vételén/eladásán és a hiteligénylésen kívül a többi online banki szolgáltatás (befektetési termékek, csoportos beszedési megbízás) tekintetében is növekedésre számítanak a válaszoló hitelintézetek.
Az interneten keresztül adott lakossági megbízások arányának várható változása a következő 12 hónap során a bankok véleménye alapján
– egyenlegértékek ; 2005. II. negyedév –
Forrás: GKIeNET Kft. – T-Mobile Magyarország Rt. – SUN Microsystems Kft.
III. A kutatásról
A felmérés 2005 szeptember-októberében történt a pénzügyi szférán belül önkitöltős kérdőívekkel megkérdezve a hitelintézeteket a 2005 második negyedéves adatokról és a várakozásokról. Mérlegfőösszeg alapján a bankok 57%-a a képviseltette magát a felmérésben.