Online banki szolgáltatások, 2002. IV. negyedév
2003. 01. 01.
ÖSSZEFOGLALÓ
- 2002. IV. negyedévében a GKI-Westel e-pénzügyi index értéke 20,5 volt, ami a pénzügyi szolgáltatók optimizmusát fejezi ki.
- 2002. december 31-én 235 ezer internetbanki lakossági ügyfél és 32 ezer internetbanki vállalati ügyfél volt.
- Magyarországon az internetezők 18%-a, Európában 37%-a vesz igénybe internetbanki szolgáltatásokat.
- 2002. december 31-én 259 ezer lakossági és 36 ezer vállalati ügyfél volt mobilbanki ügyfél.
A FELMÉRÉS EREDMÉNYEI
2002. IV. negyedévében a GKI-Westel e-pénzügyi index értéke 20,5 volt, ami ugyan némi csökkenést jelent az előző negyedévhez viszonyítva, de még így is a pénzügyi szolgáltatók optimizmusát fejezi ki az elektronikus szolgáltatások potenciáljával kapcsolatban.
GKI-WESTEL e-Pénzügyi index

Számos bank – főleg a nagybankok – már mindhárom elektronikus csatornán (internet, telefon, mobiltelefon) elérhetővé tette szolgáltatásait a lakossági és a vállalati ügyfelek számára. A következő 12 hónap során további hitelintézetek indítják be elektronikus szolgáltatásaikat. A felmérésben résztvevők közül három bank szándékozik internetes szolgáltatást beindítani, kettő SMS alapú, kettő pedig WAP alapú mobilbanki szolgáltatást tervez. A WAP alapú szolgáltatások egyelőre a legkevésbé használatosak, és sok bank még távlati tervként sem gondolkodik ezen.
Középtávon további két bank szeretne internetes folyószámla-szolgáltatást és öt WAP alapú mobiltelefon szolgáltatást nyújtani.
Az értékpapírokkal való elektronikus, internetes kereskedés lehetőségét csak kevés bank nyújtja, illetve tervezi nyújtani, és az interneten keresztüli hiteligénylés elterjedése is csak fokozatosan várható a banki tervek alapján.
Internetes banki ügyfelek
2002. december 31-én az internetes folyószámla-szolgáltatásokkal rendelkező bankok 235 ezer internetbanki szolgáltatásokra szerződött lakossági ügyféllel rendelkeztek, ami 14%-kal több mint 3 hónappal és 64% több mint egy évvel korábban. Internetbanki szolgáltatásokra szerződött vállalkozások száma ugyanebben az időpontban 32 ezer volt, ami 4, illetve 89%-os növekedést takar a megelőző 3, illetve 12 hónap során.
A GKI Gazdaságkutató Rt. számításai szerint 2003-ban a lakossági internetbanki ügyfelek száma további 37%-kal, a vállalati ügyfeleké 62%-kal növekedhet.
Internetbanki ügyfelek száma

Az online banki szolgáltatásokat igénybe vevők száma Európában 60 millió felett van, ami az internetezők 37 százalékát jelenti . A magyarországi 235 ezer lakossági internetbanki ügyfél az internetezők (1,27 millió ) 18,5%-át adja.
Mobilbanki ügyfelek
Mobiltelefonos banki szolgáltatásokra szóló szerződéssel 2002. december 31-én 259 ezer lakossági és 36 ezer vállalati ügyfél rendelkezett. Ez 21%, illetve 35%-os növekedést takar egy negyedév, valamint 74%-os és 92%-os növekedést jelent egy év alatt.
A GKI Gazdaságkutató Rt. prognózisa szerint 2003-ban a mobilbanki lakossági és vállalati ügyfelek száma további 70, illetve 60%-kal növekedhet.
Mobilbanki ügyfelek száma

A KUTATÁSRÓL
A felmérés 2003. január-februárjában zajlott a pénzügyi szférán belül teljes körűen megkérdezve a hitelintézeteket, és a biztosítótársaságokat. A kutatás reprezentativitása kimagasló volt: mérlegfőösszeg alapján a bankok 80%-a, díjbevétel alapján a biztosítók 87%-a képviseltette magát a felmérésben.