A pénzügyi szektor internet-gazdasággal összefüggő jellemzői, 2002. III. negyedév

2002. 10. 01.

A GKIeNET és a Westel Mobil Távközlési Rt. – a Sun Microsystems Magyarország Kft.-val együttműködve – negyedévente felméri a vállalati internethasználati szokásokat, a hazai elektronikus gazdaság fejlődését.

Jelen összefoglalónkban a pénzügyi szektor internet-gazdasággal összefüggő jellemzőit mutatjuk be.

RÖVID ÖSSZEFOGLALÓ:

  • Jelentősen nőtt a GKI-WESTEL ePénzügyi index értéke. A javulást elsősorban a bankok és a biztosítók növekvő várakozásai okozták, amelyek egyrészt az internetes értékesítés növekedéséhez fűződnek, másrészt a válaszolók úgy érzik, hogy az internet elterjedése nagyobb hatással lesz piacukra, mint ahogy azt korábban gondolták.

  • A mobilbank a lakosság körében elterjedtebb ma már Magyarországon, mint az internetbank. A lakossági mobilbanki ügyfelek száma meghaladja az internetbanki ügyfelekét, míg a vállalatoknál az internetbanki ügyfelek vannak többen.

  • Az internetbanki lakossági ügyfelek száma egy év alatt 69%-kal növekedve 2002. szeptember 30-ra elérte a 207 ezret. A mobilbanki lakossági ügyfelek száma 2002. szeptember 30-án 215 ezer volt, ami 72%-os növekedést takar egy év alatt.

  • A vállalati mobilbanki ügyfelek száma egy év alatt 38%-kal bővült és elérte a 26 ezret, míg az internetbanki vállalati ügyfelek száma 124%-kal nőve 30 ezer fölé emelkedett.

  • A következő 12 hónapon belül 4-5 bank tervezi internetes illetve SMS vagy WAP alapú mobiltelefonos szolgáltatás beindítását.

A FELMÉRÉS EREDMÉNYEI

A GKI Gazdaságkutató Rt. számos más kutatásához hasonlóan ezen felmérésének eredményeit is egy indexben összegzi. A konjunktúraindex a pénzügyi szféra (bankok, biztosítók, értékpapírcégek) internettel és az internetes alkalmazásoknak az üzletmenetre gyakorolt hatásaival kapcsolatos várakozásait számszerűsíti. 2002 III. negyedévében a GKI-Westel e-Pénzügyi Index az előző negyedévhez képest 11 ponttal növekedve elérte a 23,9 pontot, ami fokozódó optimizmust jelez a pénzügyi szféra részéről az internettel kapcsolatos üzleti lehetőségek terén.

GKI-Westel e-Pénzügyi index

2002. szeptember 30-án az internetes folyószámla-szolgáltatásokkal rendelkező bankok 207 ezer internetes szolgáltatásokra szerződött és 215 ezer mobilbanki szolgáltatásokra szerződött lakossági ügyféllel rendelkeztek. Az alacsonyabb szintről induló, de gyorsabban növekvő mobilbanki tábor 2001 közepén érte utol az interneten keresztül bankolók számát, azóta pedig növelni tudta előnyét.

Egy éves távlatban vizsgálva a növekedést az internetes lakossági ügyfelek száma kb. 69%-kal, a mobilbanki ügyfelek száma kb. 72%-kal emelkedett.

A bankok várakozása szerint mindkét szolgáltatásnál gyors további ügyfélszám-bővülésre lehet számítani a következő év során. A gyors növekedést alátámasztja az is, hogy a következő évben 4-5 bank kíván internetes folyószámla, illetve értékpapír-kereskedési szolgáltatást indítani, 2 illetve 4 bank pedig SMS, illetve WAP alapú mobilbanki szolgáltatás bevezetését tervezi.

Mobilbanki és internetbanki lakossági ügyfelek száma a magyarországi bankoknál

A vállalati ügyfelek esetében azonban még mindig az internetbanki ügyfelek többen vannak (30 ezer), mint a mobilbanki ügyfelek (26 ezer). A vállalati mobilbanki ügyfelek száma egy év alatt 38%-kal bővült, míg az internetbanki vállalati ügyfelek száma 124%-kal nőtt. A mobiltelefonos banki szolgáltatások közül elsőként elindított SMS alapú információs szolgáltatások mellett az utóbbi időben több bank kezdte meg a WAP technológián alapuló, már tranzakciók kezdeményezésére is alkalmas szolgáltatásait. A következő táblázatok a jelenleg elérhető szolgáltatásokat mutatják be bankok szerint:

A biztosítók alapvetően az utasbiztosítás, a lakásbiztosítás, az életbiztosítások és a kötelező felelősségbiztosítás értékesítését látják megvalósíthatónak az interneten keresztül, várakozásaik szerint ezen termékek internetes értékesítése néz a leggyorsabb növekedés elé.

A KUTATÁSRÓL

A felmérés 2002. október-novemberben zajlott a pénzügyi szférán belül teljes körűen megkérdezve a hitelintézeteket, a takarékszövetkezeteket, a biztosítótársaságokat és az értékpapírcégeket. A kutatás reprezentativitása kimagasló volt: mérlegfőösszeg alapján a bankok 80%-a, díjbevétel alapján a biztosítók 62%-a képviseltette magát a felmérésben.

GKIENET – WESTEL MOBIL TÁVKÖZLÉSI RT. – SUN MICROSYSTEMS MAGYARORSZÁG KFT.